οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ᾽ ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί.
καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις.
οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.
1. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΦΡΑΣΗΣ: «Οὕτω δὴ καὶ»
Ο
ρόλος των τριών αυτών λέξεων είναι εισαγωγικός στο νέο επιχείρημα του
Αριστοτέλη. Συγκεκριμένατο τροπικό επίρρημα «οὕτω»,
είναι ομοιωματικό προς τα προηγούμενα και δηλώνει αναλογική θεώρηση του θέματος
που ακολουθεί. Ο φιλόσοφος χρησιμοποιεί δηλαδή σ’ αυτή την ενότητα αναλογικό συλλογισμό:
όπως για την εκμάθηση των τεχνών είναι απαραίτητος ο εθισμός σε κατάλληλες
ενέργειες, έτσι και για την κατάκτηση των ηθικών αρετών έχει σημασία η
επανάληψη ίδιων πράξεων («ὁμοίων
ἐνεργειῶν»).
Με τον συμπερασματικό σύνδεσμο «δὴ» ανακεφαλαιώνονται τα
προηγούμενα, ενώ ο μεταβατικός σύνδεσμος «καὶ» εισάγει το νέο επιχείρημα.
2. Η ΑΠΟΔΕΙΚΤΕΑ ΘΕΣΗ: «Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται.»
Η
αποδεικτέα θέση που παρουσιάζεται σ’ αυτή την ενότητα μετά την παράθεση κατά
ζεύγη των αντίθετων φιλοσοφικών εννοιών, είναι ότι τα μόνιμα στοιχεία του
χαρακτήρα μας, είτε αυτά είναι καλά είτε κακά, διαμορφώνονται μέσα από την
συστηματική επανάληψη ομοίων ενεργειών. Γι’ αυτό και πρέπει οι ενέργειές μας να
έχουν συγκεκριμένη ποιότητα. Επομένως καταλαβαίνουμε ότι η στάση, η συμπεριφορά
μας, οι πράξεις μας και γενικότερα οι επιλογές μας καθορίζουν το αν θα
αποκτήσουμε ή όχι τις ηθικές αρετές. Σ’ αυτό το συμπέρασμα κατέληξε ο Αριστοτέλης
με την αναλογική μέθοδο, στην οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως, και με τη χρήση
μιας σειράς παραδειγμάτων που θα μελετήσουμε στη συνέχεια.
3. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: «πράττοντες … ἐκ τοῦ οὑτωσί.»
Ο
Αριστοτέλης παραθέτει μια σειρά παραδειγμάτων από διάφορους τομείς συμπεριφοράς
του ανθρώπου, τα οποία στηρίζουν τη θέση στην οποία θα καταλήξει, ότι οι ηθικές
αρετές και γενικά τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας αποκτώνται από την
επανάληψη όμοιων ενεργειών. Ειδικότερα παρατηρούμε ότι ο φιλόσοφος διακρίνει δύο αντίθετους τρόπους συμπεριφοράς: ο ένας οδηγεί στην κατάκτηση
των ηθικών αρετών, ενώ ο άλλος όχι.
Τα παραδείγματα αυτά έχουν ως εξής: α) Στη συναναστροφή μας με τους άλλους
ανθρώπους («τὰ ἐν
τοῖς
συναλλάγμασι τοῖς
πρὸς
τοὺς
ἀνθρώπους»),
αν ακολουθήσουμε τον ένα τρόπο συμπεριφοράς, γινόμαστε δίκαιοι, ενώ αν
ακολουθήσουμε τον άλλον, γινόμαστε άδικοι («οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι»),
β) Σε όσα προξενούν φόβο («τὰ ἐν
τοῖς
δεινοῖς»),
άλλοι συνηθίζοντας να δείχνουν θάρρος γίνονται ανδρείοι, ενώ άλλοι συνηθίζοντας
να φοβούνται γίνονται δειλοί («ἐθιζόμενοι
φοβεῖσθαι
ἢ θαρρεῖν
οἳ μὲν
ἀνδρεῖοι
οἳ δὲ δειλοί»),
γ) Σχετικά με τις επιθυμίες («τὰ περὶ τ
ὰς
ἐπιθυμίας»),
άλλοι ακολουθώντας τον έναν τρόπο συμπεριφοράς τις αντιμετωπίζουν με σύνεση και
εγκράτεια, ενώ άλλοι ακολουθώντας τον άλλο τρόπο συμπεριφοράς ξεφεύγουν από τα
όρια του μέτρου και γίνονται ακόλαστοι («οἳ μὲν
γὰρ
σώφρονες οἳ δὲ ἀκόλαστοι»),
δ) Σχετικά με όσα προξενούν οργή («τὰ περὶ τ ὰς
ὀργάς»),
άλλοι ακολουθώντας τον έναν τρόπο συμπεριφοράς τα αντιμετωπίζουν με πραότητα,
ενώ άλλοι ακολουθώντας την αντίθετη συμπεριφορά γίνονται οργίλοι και ξεσπούν
(«(οἳ μὲν)
πρᾶοι
(οἳ δὲ) ὀργίλοι»). Συνοπτικά τα
παραδείγματα μπορούν να παρουσιαστούν με τον ακόλουθο πίνακα: τομείς
συμπεριφοράς μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα συναναστροφή με άλλους ανθρώπους
δίκαιοι ≠ άδικοι όσα προξενούν φόβο ανδρείοι ≠ δειλοί επιθυμίες σώφρονες ≠
ακόλαστοι όσα προξενούν οργή πράοι ≠ οργίλοι Καλό είναι να επισημανθεί ότι ο
Αριστοτέλης με το «ἐν αὐτοῖς»,
το οποίο είναι ουδετέρου γένους, αναφέρεται στους τομείς συμπεριφοράς των
ανθρώπων και όχι στους ίδιους τους ανθρώπους. Συγκεκριμένα αναφέρεται στο «ἐν
τοῖς
συναλλάγμασι», στο «ἐν τοῖς
δεινοῖς»,
στο «περὶ τὰς
ἐπιθυμίας»
και στο «περὶ τὰς
ὀργάς».
4. ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ: «σώφρονες - ἀκόλαστοι, πρᾶοι - ὀργίλοι» «Σώφρονες»:
είναι αυτοί που δείχνουν εγκράτεια και αντιστέκονται στις επιθυμίες τους, ενώ
κρατιούνται συστηματικά μακριά από τις σωματικές ηδονές. «Ἀκόλαστοι»:
αυτοί αντίθετα, αφήνονται στις επιθυμίες και στις σωματικές ηδονές ξεπερνώντας
τα όρια του μέτρου. «Πρᾶοι»:
είναι οι άνθρωποι που αντιδρούν συγκρατημένα και με ηρεμία στα συναισθήματα
οργής. «Ὀργίλοι»:
αυτοί αντίθετα, δεν μπορούν να χαλιναγωγήσουν την οργή τους, ξεσπούν και
αντιδρούν με βίαιο πολλές φορές τρόπο.
6. Ο ΟΡΟΣ «ἕξις»
Στην
ενότητα αυτή εμφανίζεται μια νέα έννοια, η έννοια της λέξης «ἕξις». Η λέξη αυτή ετυμολογικά
ερμηνεύεται ως εξής: παράγεται από το θέμα του μέλλοντα του ρήματος «ἔχω»
και συγκεκριμένα από το σεχ- < hεχ- < ἑχ + την παραγωγική κατάληξη –σις,
η οποία δηλώνει ενέργεια. Αρχική σημασία της λέξης είναι το να κατέχει κανείς
συνέχεια κάτι που έχει αποκτήσει. Για τον Αριστοτέλη η λέξη απέκτησε ηθικό
περιεχόμενο: είναι τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας, που αποκτιούνται με
την επίμονη άσκηση και επανάληψη κάποιων ενεργειών. Οι «ἕξεις»
είναι ένα από τα «γινόμενα ἐν
τῇ ψυχῇ».
Τα άλλα δύο είναι τα πάθη και οι δυνάμεις. Πάθη (πχ. επιθυμία, οργή, φόβος,
χαρά, φιλία, μίσος) είναι όσα έχουν ως αποτέλεσμα την ευχαρίστηση ή τη
δυσαρέσκεια. Οι δυνάμεις είναι οι δυνατότητες συμμετοχής στα πάθη, οι οποίες
δεν αρκούν από μόνες τους για να χαρακτηριστεί κάποιος καλός ή κακός. Τα μόνιμα
αυτά στοιχεία αποκτιούνται με την επανάληψη μιας πράξης, που συνιστά την έξη.
Σήμερα η λέξη έχει αποκτήσει ψυχολογικό περιεχόμενο και είναι η συνήθεια ως
αποτέλεσμα επανάληψης, μάθησης ή συνεχούς επίδρασης του ίδιου παράγοντα.
7. Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΥΠΩΝ «γινόμεθα - γίνονται -
πράττοντες - ἐθιζόμενοι»
Με
τη χρήση των ρηματικών τύπων που αναφέρονται σε πράξεις, «γινόμεθα - γίνονται -
πράττοντες - ἐθιζόμενοι»
δηλώνεται ενέργεια, ενώ ο ενεστώτας δηλώνει την επανάληψη. Έτσι δίνεται η
ευκαιρία στον Αριστοτέλη να αποδείξει το βαθμιαίο τρόπο κατάκτησης της αρετής,
καθώς και ότι και οι έξεις, όπως και οι αρετές, δεν υπάρχουν εκ φύσεως, αλλά
είναι αποτελέσματα κάποιων ενεργειών.
8. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΑΣ:
«Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι.»
Και
σ’ αυτό το σημείο καθοριστικός είναι ο ρόλος της επανάληψης, που πρέπει να
γίνεται με ποιότητα, ώστε να προσδίδει την ανάλογη ποιότητα και στα μόνιμα
στοιχεία του χαρακτήρα μας. Ο φιλόσοφος επανέρχεται στην άποψή του ότι ενάρετες
πράξεις λέγονται όχι μόνον αυτές που μοιάζουν με τις πράξεις των ενάρετων
ανθρώπων, αλλά αυτές που γίνονται και με τον τρόπο που τις κάνουν οι ενάρετοι
άνθρωποι. (Για τους αναγκαίους όρους ώστε να χαρακτηριστεί μία πράξη ενάρετη
βλέπε Ενότητα 2η, Ενότητα 6η και Ενότητα 10η των «Ηθικών Νικομαχείων».)
9. Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΥ: «οὐ μικρὸν οὖν … μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.»
Ο
Αριστοτέλης θεωρεί ότι ο εθισμός και η απόκτηση μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα
μας έχει πολύ μεγάλη παιδαγωγική αξία. Γι΄ αυτό και εισάγει στην ενότητα αυτό
το παιδαγωγικό του σχόλιο. Θεωρεί λοιπόν, ότι ο άνθρωπος πρέπει να συνηθίζει
από μικρός σε ηθικές ενέργειες, για να φτάσει στην κατάκτηση των ηθικών αρετών.
Μάλιστα, αυτή η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία, γιατί
τότε συντελείται η διαμόρφωση της ηθικής του συνείδησης. Το φυσικό,
οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του παιδιού παίζει καθοριστικό ρόλο στη
σωματική, συναισθηματική, ψυχική και πνευματική ανάπτυξή του. Επιπλέον, επειδή
η διαδικασία αυτή απαιτεί πολύ χρόνο, κρίνεται σωστό να ξεκινήσει όσο γίνεται
πιο γρήγορα. Οι παιδαγωγικές αυτές αντιλήψεις του Αριστοτέλη συμφωνούν με τις
σύγχρονες και φαίνεται ότι έπαιξαν και παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση
της σύγχρονης αντίληψης για την αγωγή.
ΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
Αναλογίες «οὕτω δὴ καὶ» «ὁμοίως
δὲ»
Αντιθέσεις: τονίζουν τους δύο αντίθετους
τρόπους συμπεριφοράς «οἳ μὲν
δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι» «φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν» «οἳ μὲν
ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοὶ» «οἳ μὲν
σώφρονες …
οἳ δ’
ἀκόλαστοι» «οἳ μὲν πρᾶοι … οἳ δ’ ὀργίλοι» «οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ≠
οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσὶ»
Χιαστό σχήμα «ἐθιζόμενοι
φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν
οἳ μὲν
ἀνδρεῖοι
οἳ δὲ δειλοὶ»
Σχήμα από κοινού «γινόμεθα οἳ μὲν
δίκαιοι … οἳ δὲ δειλοὶ (γινόμεθα)»
«οἳ μὲν
γὰρ
σώφρονες καὶ πρᾶοι
γίνονται, οἳ δ’
ἀκόλαστοι
καὶ ὀργίλοι
(γίνονται)» «οἳ μὲν
ἐκ
τοῦ οὑτωσὶ ἐν
αὐτοῖς
ἀναστρέφεσθαι,
οἳ δὲ ἐκ
τοῦ οὑτωσὶ (ἀναστρέφεσθαι)»
Σχήμα υπερβατό «ὁμοίως
δὲ καὶ περὶ τὰς
ἐπιθυμίας
ἔχει»
Παρόλο
που ο λόγος του Αριστοτέλη είναι γενικά λιτός, στην τελευταία περίοδο του
κειμένου («οὐ μικρὸν
οὖν
… μᾶλλον
δὲ τὸ πᾶν»)
επιλέγει να συσσωρεύσει μια σειρά εκφραστικών μέσων, προκειμένου να καταδείξει
την εξαιρετικά μεγάλη σημασία του εθισμού στην ηθική διαπαιδαγώγηση των
παιδιών: σχήμα επιδιόρθωσης: «οὐ μικρὸν
οὖν
… μᾶλλον
δὲ τὸ πᾶν»
σχήμα λιτότητας: «οὐ μικρὸν»
σχήμα άρσης – θέσης: «οὐ μικρὸν
… ἀλλὰ πάμπολυ»
υπερβολή:«τὸ πᾶν»
ανιούσα κλιμάκωση: «οὐ μικρὸν
-> πάμπολυ -> τὸ πᾶν»
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΟΜΟΡΡΙΖΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Ἔχει < ἔχω: έξη,
εξής, σχέση, σχήμα, σχεδόν, άσχετος, σχετικός, οχυρός, εξοχή, εσοχή, αποχή,
κατοχή, συνοχή, εποχή, περιοχή, παροχή, πάροχος, ηνίοχος, διπλωματούχος,
δικαιούχος, συνταξιούχος, προνομιούχος, περιέκτης, περιεκτικός, καχεκτικός,
καχεξία, ευεξία, πλεονεξία, μειονεξία, εχεμύθεια, ανακωχή
συνάλλαγμασι < σὺν + ἀλλάττω: αλλαγή,
άλλαγμα, αλλαξιά, συνδιαλλαγή, συναλλαγή, παραλλαγή, εναλλαγή, απαλλαγή,
συνάλλαγμα, αλλαξοπιστία, μισαλλόδοξος
δειλοὶ < δειλιάω -ῶ: δειλία,
δειλός, δείλιασμα, δειλά
ἐπιθυμίας <
επὶ + θυμῶ: θυμός, θυμικός, θυμοειδής,
θυμηδία, επιθυμία, απροθυμία, προθυμία, λιποθυμία, πρόθυμος, απρόθυμος,
εύθυμος, θυμόσοφος, οξύθυμος
ὀργὰς < ὀργὴ: όργιο,
οργιαστικός, οργασμός, οργασμικός, εξοργιστικός
ἀναστρέφεσθαι
< ἀνὰ + στρέφομαι: στροφή, αποστροφή, διαστροφή,
καταστροφή, μεταστροφή, περιστροφή, αποστροφή, αναστροφή, αντιστροφή,
ανάστροφος, περίστροφο, απόστροφος, εύστροφος, ευστροφία, αντίστροφος,
διάστρεμμα, στρόβιλος, στροβίλισμα, στραβός, στρίψιμο, στριφτός, στρεψόδικος
στριφογύρισμα, στρίφωμα
νέων < νέος: νεαρός, νεοσσός, νεότητα, νιότη,
νεολαία, νεόκοπος, νεόπλουτος, νεόδμητος, νεοελληνικός, νεογέννητος, νεογνό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου